آرشیو مهر ماه 1399

راهنمای جامع خودرو در ایران، معرفی و بررسی خودروها، معایب و مشکلات خودروها، مقایسه ماشین‌ها، موتورسیکلت، قیمت خودروها، مسابقات و...

بهترین پوشش سرامیکی برای اتومبیل

۳۵ بازديد

10 محصول برتر و جزئیات سرامیکی برتر

 

از روکش اتومبیل خود محافظت کرده و با پوشش سرامیکی نگهداری آن را آسان تر کنید.

 

 

در سال های اخیر ، مغازه های ویژه جزئیات خودرو بر ارائه خدمات پوشش سرامیکی به مشتریان تمرکز کرده اند. اگر تا به حال برای نقل و انتقالات از یکی از این مغازه ها بازدید کرده اید ، ممکن است با دیدن این برآورد نزدیک به 1000 دلار برای یک پوشش سرامیکی با کیفیت و استفاده از محصولات یک مارک معتبر مانند Ceramic Pro ، شوکه شده باشید. همه ما می دانیم که هرکسی به این اندازه ماشین خود را دوست ندارد و مایل است این مقدار پول را صرف پوشش سرامیکی کند ، بنابراین خوشبختانه مارک های جزئیات خودرو محصولات خود را با قیمت بسیار مقرون به صرفه تری تولید کرده اند. ممکن است آنها نتیجه جزئیات حرفه ای را به شما ندهند اما برای بسیاری از محصولات خارج از قفسه کافی است.

حتی اگر چندین سال از زندگی خود را صرف جزئیات اتومبیل خود کرده باشید ، ممکن است از همه چیز در مورد پوشش سرامیک اطلاع نداشته باشید. آیا واقعاً ارزش پول اضافی را دارد؟ آیا مزایای استفاده از موم سنتی یا سایر درزگیرها وجود دارد؟ در این مقاله ، ما نگاهی خواهیم انداخت به 10 بهترین پوشش سرامیکی و محصولات با جزئیات سرامیک در بازار امروز ، همچنین توضیح خواهیم داد که پوشش سرامیک چه کاری انجام می دهد و چگونه برای پایان ماشین شما مفید است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد 10 بهترین پوشش سرامیکی و جزئیات بیشتر محصولات ، به فهرست مطالب ما مراجعه کنید.

1.اسپری سرامیکی هیبریدی محافظ مگوایرز G190526

 

همانطور که از معروف ترین مارک های جزئیات خودرو انتظار دارید ، Meguiar یکی از اولین شرکت هایی است که دارای محلول پوشش سرامیکی مقرون به صرفه است و می توانید آن را به راحتی در خانه اعمال کنید. این همان چیزی است که اسپری جزئیات "موم سرامیکی ترکیبی" نامیده می شود ، شامل SiO2 پیشرفته که محافظت از موم سرامیک را ارائه می دهد. دلیل اینکه ما آن را خیلی دوست داریم ، سهولت در استفاده از آن است - پس از شستشوی تازه آن را به راحتی روی ماشین خود اسپری کنید ، بشویید و با حوله خشک کنید. از تجربه شخصی ما ، ما توصیه می کنیم که اولین کار با استفاده از اسپری سنتی انجام شود ، روش را با استفاده از یک حوله میکروفیبر با کیفیت پاک کنید. اما هر نوع پوشش بعدی می تواند طبق دستورالعمل Meguiar برای اسپری روشن ، شستشو داده شود.

مانند سایر محصولات با جزئیات سرامیک ، نتایج را بلافاصله با توجه به نحوه مهره های آب روی ماشین خود مشاهده خواهید کرد.

ویژگی های محصول:

  • فن آوری ترکیبی پیشرفته SiO2
  • اسپری ساده روشن ، شستشو داده شده و خشک می شود
  • محافظت و دوام فراتر از موم معمولی را ارائه می دهد
  • اقدام شدید آب زدن
  • ... این Meguiars است!

سفارش محصول


2. پوشش اسپری سرامیکی مادرز CMX

مانند Meguiar ، مادران در مورد جزئیات محصولات مربوط به خودرو ، مارک بسیار مشهوری هستند ، بنابراین تعجب آور نیست که پوشش اسپری سرامیکی با کیفیت بالا نیز ارائه می دهد. محصولات سرامیکی CMX مادران شامل این پوشش اسپری ، شستشو و پوشش ، ترمیم و روکش اصلاح ، آماده سازی سطح و لاک و روکش 3 در 1 است. پوشش اسپری سرامیکی بسیار محبوب است ، از مخلوط SiO2 و TiO2 استفاده می شود ، و محافظت طولانی مدت از سطح اتومبیل شما را به همراه مهره های آب بی امان ارائه می دهد. این یک اسپری دیگر روی محصولی است که می تواند به تنهایی یا به عنوان تقویت کننده روی درزگیر یا پوشش سرامیکی موجود استفاده شود.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که مادران توصیه می کنند که پوشش سرامیکی به مدت 24 ساعت خوب شود ، این بدان معناست که در آن دوره پخت اجازه ندهید وسیله نقلیه شما خیس شود.

ویژگی های محصول:

  • خط کاملی از محصولات سرامیکی CMX: پوشش اسپری ، شستشو و کت ، ترمیم و ترمیم و پوشش ، آماده سازی سطح و لاک و پوشش 3 در 1
  • مخلوط SiO2 و TiO2
  • با اسپری کردن ، برنامه را پاک کنید
  • می تواند به عنوان تقویت کننده روی درزگیر یا پوشش سرامیکی موجود استفاده شود
  • به فرآیند پخت 24 ساعته نیاز دارد

سفارش محصول

 


 

3. پوشش اسپری سرامیکی Turtle Wax Hybrid Solutions

 

 

Turtle Wax یکی دیگر از مارک های اصلی است که برای خرید ماشین سخت کوک شما با قیمت دلار ، در اطراف و رقابت با افرادی مانند Meguiar و Mothers بوده است. پوشش اسپری سرامیکی این شرکت بخشی از مجموعه راه حلهای ترکیبی آن است که با پلیمرهای فوق العاده آبگریز و SiO2 فرموله شده است تا حداقل 6 ماه و حداکثر 12 ماه محافظت در برابر دفع آب ، ورق آب و مقاومت در برابر مواد شیمیایی را ارائه دهد. مانند سایر اسپری های سرامیکی ، شما به راحتی با اسپری این ماده را اعمال کرده و روی ماشین تمیز پاک کنید. موم لاک پشت توصیه می کند که رنگ اتومبیل شما قبل از استفاده نباید عاری از آلودگی باشد - بنابراین پیش از این از یک میله سفالی یا یک ترکیب استفاده کنید.

این عطر و بوی شیرین و میوه ای مانند بقیه محصولات Hybrid Solutions Turtle Wax ، این پوشش اسپری سرامیکی برای شیشه ، چراغ های جلو ، تزئینات و چرخ نیز بی خطر است. اما از تاپ های قابل تبدیل نرم خودداری کنید.

ویژگی های محصول:

  • با پلیمرهای آبگریز و SiO2 فرموله شده است
  • دفع آب ، ورق آب و محافظت در برابر مواد شیمیایی
  • حداقل 6 ماه و حداکثر 12 ماه کار می کند
  • با اسپری روشن ، فرآیند را پاک کنید
  • استفاده ایمن روی شیشه ، چراغهای جلو ، تریم و چرخها
  • رایحه ای گرمسیری دارد

سفارش محصول

4. مایع سرامیکی ترکیبی Meguiar

 

اسپری سرامیکی Meguiar موثر است ، اما اگر واقعاً می خواهید رنگ خود را با محافظت طولانی مدت مهر و موم کنید ، موم مایع سرامیکی ترکیبی این شرکت را بگیرید. شما با استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی ترکیبی SiO2 ، این واکس سرامیکی را مانند سایر موم ها اعمال می کنید و از محافظت سرامیکی تمام شده اتومبیل خود برخوردار می شوید. این ماده به گونه ای طراحی شده است که با دست یا با دوشنده (DA) اعمال می شود و لایه ای نرم و محافظ و دارای آب را پشت سر می گذارد که از پایان شما در برابر عناصر محیط محافظت می کند.

این موم سرامیکی کاملاً خشک می شود ، بنابراین پس مانده ای روی واشر لاستیکی رنگ نشده یا قطعات تزئینی پلاستیک و وینیل باقی نمی گذارد. در واقع ، شما حتی می توانید از این موم روی تریم های پلاستیکی و کروم یا حتی به عنوان روکش روی واکس ها و درزگیرهای سنتی استفاده کنید. اگر محافظت سرامیکی زیادی برای خودرو خود می خواهید ، این واکس مایع سرامیکی را استفاده کنید و به طور منظم از Editor's Pick ما استفاده کنید.

ویژگی های محصول:

  • دارای جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی ترکیبی SiO2
  • مانند هر موم سنتی ، با دست یا با دوش دهنده اعمال کنید
  • خشک می شود
  • قابل استفاده در روکش پلاستیکی و کروم
  • آن را با اسپری واکس سرامیکی ترکیبی Meguiar در بین کت ها جفت کنید

سفارش محصول


5.اسپری بازسازی نانو سرامیک 3 در 1 ترتل

Shine Armour شاید به اندازه Meguiar یا Mothers محبوب نباشد ، اما Fortify Quick Coat این شرکت یکی از محبوب ترین محصولات آمازون است. این اسپری پوشش سرامیکی 3 در 1 شستشو ، کت و درخشش بدون آب را در یک بطری ارائه می دهد. این فرمول با ترکیبی از سورفاکتانت ها و SiO2 برای تمام سطوح ایمن است و به شما امکان می دهد در کمتر از 15 دقیقه جلای تازه ای به ماشین خود بدهید. شما می خواهید کت و شلوار کت Shine Armour's Fortify Quick را بپاشید و پاک کنید ، این ماده بدون نیاز به استفاده از آب می تواند باعث کثیفی ، آلودگی و چربی شود. از همه بهتر ، این یک پوشش آبگریز خوب از خود به جای می گذارد که برای 2 تا 3 ماه دوام دارد.

این محصول برای کسانی که به روشی سریع و آسان برای تمیز کردن ماشین خود نیاز دارند و یا کسانی که دسترسی راحتی به شلنگ ندارند بسیار مناسب است.

ویژگی های محصول:

  • اسپری پوشش سرامیکی 3 در 1
  • شستشو ، کت و درخشش بدون آب
  • ترکیبی از سورفاکتانت ها و SiO2
  • ایمن برای تمام سطوح
  • 2-3 ماه طول می کشد

 

سفارش محصول

6.محافظ اسپری واکس مایع سرامیکی مگوایرز مدل G200526

محافظ اسپری واکس مایع سرامیکی

مگوایرز مدل G200526

به سرعت، گرد و غبار، لکه و آلودگی سطحی را از روی بدنه خودرو تمیز نموده و موجب براقیت و درخشندگی خودرو میگردد. تکنولوژی پلیمر هیدروفوبیک به عمل رفته درین محافظ اسپری واکس مایع سرامیکی مگوایرز مدل G200526، خواص آبگریزی به بدنه خودرو بخشیده و موجب به دست کم رساندن لکه های آب بر روی خودرو گشته و فرآیند خشک کردن خودرو را نیز تسریع می کند.

خواص روان ساز این محافظ اسپری واکس مایع سرامیکی مگوایرز مدل G200526 منجر گردیده که در هنگام از میان بردن جرم هایی مانند فضولات پرنده ها، هیچ سیرتکامل خط و خشی روی بدنه خودرو ایجاد نگردد. هم چنین هیچ گونه سفیدک یا این که ردی بر روی بخش های پلاستیکی از خود بر جای نگذاشته و بر روی تمام سطوح خارجی خودرو قابل به کارگیری می‌باشد.

این اسپری به جهت PH خنثی آن، بر روی انواع رنگ ها (خصوصا رنگ های تیره) و هم چنین خودروهایی که واکس زده شده اند نیز مصرف شده و علاوه بر نگهداری از واکس و سرامیک بدنه خودرو، موجب تقویت براقیت و درخشندگی بیشتر آن می شود.

  • پاک کردن لکه اب روی سرامیک بدنه خودرو
  • افزایش عمر سرامیک
  • ایجاد آبگریزی فوق العاده
  • موجب براقیت و درخشندگی

مشاهد محصول

آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو

۹۸ بازديد

روش کار پولیش بدنه خودرو

 

 

در دنیای امروز و زندگی شهرنشینی ما تقریبا خودرو یکی از ملزومات زندگی است و البته جزء وسایل با اهمیت چه از جنبه ظاهری و چه کاری، تقریبا اکثر انسانها نسبت به خودروی خود توجه خاصی دارند به طوری که آن را نیز همانند جزئی از محیط زندگی خود میدانند، ما همیشه به تمیزی، زیبایی و سالم بودن خودروی توجه داریم و البته گاهی در مورد افرادی که به این موارد توجهی ندارند انتقاد نیز میکنیم. در یک دنیای ایدآل دلیلی برای صدمات احتمالی به خودرو وجود ندارد اما متاسفانه ما در دنیای ایدآلی زندگی نمیکنیم و در هر زمان خودروی ما در معرض حملات محیطی مختلف قرار دارد که میتواند صدمات جزئی و یا جدی را به خودرو وارد آورد.

مبحث این مقاله در مورد پولیش اتومبیل میباشد و شما با مطالعه این مطالب کاملا با روش کار پولیش آشنا خواهید شد و خواهید دانست که یک پولیش چگونه باعث براق شدن سطوح میشود و همچنین میتوانید به بهترین نحو و در بهترین زمان از پولیش استفاده نمایید و خودتان به بدرستی اقدام به پولیش کردن خودروی خودتان نمایید.

بطور معمول برخی از کارشناسان مصرف پولیش را به صورت دوره‌ای و زمان‌بندی شده بر روی خودرو پیشنهاد میکنند و همچنین به عنوان محافظ رنگ آن را یک ماده مصرفی در طول عمر یک خودرو میشمارند، اما ما استفاده از پولیش را زمانی پیشنهاد میکنم که نیاز به آن وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک خودرو را سالیان سال در یک پارکینگ خوش آب و هوا و بدور از گرد و غبار و برف و باران و نور قرار دهید، هیچ آسیبی به رنگ آن نخواهد رسید و شاید تنها با یک شستشوی کامل مانند روز اول خودرو زیبا و درخشنده شود اما در حالت عادی خودروی ما یا در حال حرکت در خیابان های شهر و جاده و... میباشد و یا در گوشه ای از خیابان یا حیاط و یا پارکینگ متوقف شده است، در هر حال خودرو در معرض شرایط مختلف آب و هوایی و یا برخورد اجسام اطراف و... میباشد و به مرور رنگ خودرو شفافیت و براقی خود را از دست میدهد و یا آسیبهایی بر اثر ایجاد خطوط و یا ضربات احتمالی خواهد دید.

پولیش اتومبیل عوارض ایجاد شده روی رنگ را ترمیم میکند اما همیشه به یاد داشته باشید که معجزه نخواهد کرد، پولیش نمیتواند روی خودروی شما رنگ ایجاد کند اما میتواند رنگ های آسیب دیده را ترمیم کند اما به این شرط که همچنان رنگ سالمی در زیر این رنگ آسیب دیده وجود داشته باشد.

در مرحله اول لازم است که در مورد انواع رنگها و لایه های مختلف رنگهای خودرو بیشتر بدانید:

به طور کلی رنگ خودروها در دو گروه اصلی قرار میگیرد که عموما با نام رنگ متالیک و رنگ روغنی یا ساده از یکدیگر تفکیک میشوند. حال اینکه این دو رنگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

رنگهای اتومبیل ها در ابتدا همگی به صورت رنگ روغنی بودند (متالیک نبودند) و این رنگ ها از دولایه تشکیل شده اند که اولین لایه، لایه ی آستر یا پرایمر است و این لایه واسط بین رنگ اصلی و بدنه فلزی و سیاه خودرو است، لایه بعدی هم لایه اصلی رنگ است که روی لایه آستر قرار میگیرد.

رنگهای نسل جدیدتر همان رنگهای متالیک میباشند که علاوه بر دو لایه آستر و رنگ، از یک لایه سوم به نام کیلر یا محافظ شفاف تشکیل شده اند و این لایه هم که آخرین لایه است در بیرونی ترین سطح رنگ قرار گرفته است، دلیل و نیاز پیدایش این لایه سوم در رنگهای متالیک پیدا شد که باعث نگهداری و محافظت از دانه های اکلیلی داخل رنگ میشود و در صورت نبودن این لایه، رنگ متالیک به هیچ عنوان دوام و براقیت نخواهد داشت و البته به دلیل وجود لایه کیلر و یا محافظ، رنگهای متالیک دوام بسیار بالاتری نسبت به رنگهای معمولی دارند چرا که هر آسیبی ابتدا به سطح کلیر که لایه ضخیمتری نسبت به لایه های دیگر است خواهد رسید و مستقیما به رنگ اصلی وارد نمیشود اما این نوع رنگ در طی مرور زمان بیشتر حالت ماتی به خود میگیرد زیرا خراشهای ریز و درشت آن به سادگی به چشم نمیایند اما باعث مات دیده شدن رنگ خواهند شد.

در تصویر زیر لایه های برش خورده یک رنگ متالیک را با 3لایه مشاهده مینمایید:

در مرحله بعدی انواع آسیب های روی رنگ توضیح داده میشود:

این که شما بتوانید نوع آسیب وارده به رنگ خودرو را تشخیص دهید بسیار عالی است چراکه 1- در هنگام تصادفات میتوانید با این تشخیص برآورد مقدار خسارت و آسیب وارده به خودرو را انجام دهید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری نمایید 2- قبل از اقدام و هزینه کردن، تشخیص دهید که چه اقدامی در جهت رفع آسیب باید انجام دهید.

به طور کلی آسیب های رنگی بر اثر عدم دیده شدن رنگ اصلی و یا شکست نا منظم نور بر روی سطح ایجاد میگردند.

1- جاماندگی رنگ روی رنگ:

فرض کنید در خیابان خودروی شما با خودروی دیگر به آرامی برخورد میکند و پس از مشاهده متوجه میشوید که رنگ صدمه دیده اما بدنه آسیبی ندیده است و قر نشده است، وقتی دو خودرو با یکدیگر برخورد میکنند این برخورد در هر خودرو از نقطه خاصی میباشد و البته هریک دارای نوع خاصی از رنگ (از لحاض کیفیت) میباشند، قسمتهای مختلف خودروها به دلیل اشکال متفاوت آنها در برابر قسمتهای مختلف خودروی مقابل دارای درصد تمرکز تنشهای مختلف میباشند و این اختلافها میتواند برای هر خودرو در آن لحظه حالت قالب و مقلوب را ایجاد کند و در نتیجه رنگ یک خودرو بر روی رنگ خودروی مقابل باقی خواهد ماند. این بهترین شانس شما (در صورتی که رنگ روی خودروی شما قرار گرفته است) میباشد زیرا رنگ خودروی شما آسیب ندیده است و تنها مقداری رنگ دیگر روی آن باقیمانده که با کمی پولیش نرم و گاهی اوقات حتی با یک تکه دستمال مرطوب قابل تمیز کردن و رفع میباشد، مشابه این اتفاق میتواند بر اثر برخورد سپر خودروی مقابل به خودروی شما و باقیماندن قسمتی از پلاستیک آن به وقوع بپیوندد که در این صورت هم خطوطی سیاه رنگ روی رنگ خودروی شما باقی میماند که بازهم قابل رفع هستند.

2- سائیدگی رنگ:

گاهی اوقات رنگ خودرو به شکل نا مطلوبی بر اثر سائیدگی در میاید که این اتفاق بر اثر کشیده شدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه میافتد و به راحتی توسط پولیش قابل رفع میباشد چون این نوعی خراش بسیار سطحی میباشد.

3- ماتی رنگ:

خیلی مواقع سطح رنگ یک خودرو کاملا سالم دیده میشود (و واقعاً سالم میباشد) اما در ظاهر، رنگ خودرو مات (و به اصطلاح بی روح) میباشد در حالی که هیچ گونه خط و رنگ پریدگی و یا قر شدگی روی خودرو وجود ندارد. این اتفاق بر اثر برخورد و مجاورت سنگ ریزه ها و گردوغبار معلق در هوا در سرعتهای بالا میافتد و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز و میکرونی روی سطح رنگ میشود که با چشم به صورت عادی دیده نمیشوند ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد. دلیل این مسئله شکست نا منظم نور روی رنگ میباشد زیرا هر جسمی برای براق دیده شدن باید شکست کامل و منظم نور را داشته باشد که کامل ترین این شکست نور در آینه اتفاق میافتد. در این مورد نیز پولیش میتواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود و اینگونه خودرو براق و درخشنده دیده میشود و رنگ از حالت ماتی خارج میشود.

نوع دیگری از ماتی بر اثر چسبیدن شهد گیاهان، دانه های رنگی اطراف و... به وجود میاید که با پولیش به خوبی قابل رفع میباشند.

4- خطوط سطحی:

این گونه خطوط فقط به صورت یک خراش سطحی و نازک روی رنگ دیده میشوند و بر اثر برخورد و کشیده شدن اشیا خارجی ایجاد میشوند که توسط یک پولیش نرم قابل ترمیم و رفع میباشند.

5- خطوط عمیق:

این خطوط دارای عمق زیادی میباشند و به خوبی در مقابل چشم قرار میگیرند و به دلیل عمق بیشتر، نیاز به پولیش کاری بیشتری دارند که گاه نیاز است ابتدا با پولیش زبر و سپس پولیش نرم آنها را ترمیم کنند.

6- خطوط خیلی عمیق:‌

این خطوط بدترین نوع خط میباشند که حتی عمق آنها ممکن است به سطح فلزی بدنه رسیده باشد (یعنی لایه های زیرین و آستر مورد آسیب قرار گرفته اند)، پولیش برای رفع این گونه خطوط ناتوان است و تنها میتواند کمی از عمق، طول و ضخامت این خطوط کم کرده تا به وضوح دیده نشود.

7- سوختگی:

سوختگی رنگ در سالهای گذشته دو گروه بود که سوختگی ناشی از نور آفتاب و شعله بود اما در سالهای اخیر سوختگی نوع اول به دلیل بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ بسیار کم شده است. در هر حال انواع سوختگی تقریبا به یک شکل دیده میشوند اما باطن مسئله میتواند کاملا متفاوت باشد، در صورتی که سوختگی سطحی باشد یا عمقی هر دو در ظاهر یک شکل دیده میشوند اما اگر سوختگی فقط در لایه اولیه قرار داشته باشد و به لایه زیرین نرسیده باشد قابل ترمیم میباشد اما در صورتی که به لایه های زیرین رسیده باشد کاری از دست پولیش ساخته نیست.

8- تاثیرات شیمیایی:

مواردی همچون "باران اسیدی" یا شستشوی خودرو توسط "آب سخت" میتواند دانه های ریزی را روی رنگ و حتی شیشه های خودرو ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود میایند و این دانه ها توسط پولیش قابل رفع میباشند.

مرحله سوم دانستن روش کار پولیش میباشد:

پولیش چگونه کار میکند

پولیش یک نوع ساینده است و دقیقا مانند یک سنباده عمل میکند اما با دانه های بسیار ریزتر از سنباده میتواند عمل پرداخت را بسیار ظریف انجام دهد و این عمل بر اثر مالش مواد پولیشی و غلتش و استحکاک دانه‌ های موجود در آن انجام میشود، این اتفاق در همه انواع پولیشهای واقعی موجود در دنیا با نسبت های کم و زیاد میافتد. وقتی شما قصد براق کردن و یا ترمیم رنگ اتومبیل خود را توسط پولیش دارید، در واقع یک لایه از سطح رنگ را از بین میبرید و در حالتی که شما از یک پولیش فلز برای براق کردن یک قطعه فلزی استفاده میکنید بازهم یک لایه از آن فلز را حذف خواهید کرد و نتیجه این عمل نمایان شدن یک سطح کاملا تمیز و سالم جدید میباشد که در زیر لایه رویی بوده است و مسلما با این کار ضخامت و لایه رویی کمتر خواهد شد هرچند که ضخامت لایه حذف شده آنقدر جزئی میباشد که تاثیر بسزایی در کیفیت کلی رنگ ایجاد نمیکند. در هر حال در مورد انواع پولیشها قبل از استفاده باید از مشخصات فنی آنها با خبر باشید زیرا یک پولیش زبر نیز میتواند مانند یک سنباده زبرتر عمل کرده و حتی میتواند در صورت اشتباه شما، کل رنگ سطح را از بین ببرد.

حال میخواهیم عمل یک پولیش را در طی ترمیم یک خراش ایجاد شده روی رنگ بررسی کنیم تا ببینیم چگونه این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی میخواهید یک خراش را ترمیم کنید ابتدا با ناخن دست خود آن را لمس کنید، اگر خط به خوبی با ناخن قابل لمس است و میتوانید عمق آن را تشخیص دهید، این خط، یک خط عمیق است اما اگر قابل لمس نیست و یا کم لمس میشود این خط سطحی میباشد. برای خطوط عمیق باید تشخیص دهید که عمق آن چقدر میباشد و این کار به صورت اصولی با دستگاه های مخصوص و گرانقیمت انجام میشود اما به صورت تجربی با شدت لمس باید تشخیص داده شود. در هر حال برای پولیش کردن نباید بیشتر از 50٪ لایه خارجی را با پولیش از بین ببرید زیرا در این صورت حتی اگر خراش موجود از بین برود اما در عوض رنگ خودروی شما بسیار آسیب پذیر خواهد شد و دقت داشته باشید که اگر بیشتر از 75٪ لایه خارجی را حذف کنید، در این لحظه رنگ خودروی شما دیگر صدمه دیده است و تغییر رنگ در آن دیده خواهد شد پس هیچ گاه به فکر برداشتن بیش از 50٪ ضخامت رنگ نباشید.

در تصویر زیر برشهای مختلف بدنه یک خودروی رنگ شده را مشاهده میکنید که در آن لایه های مختلف قابل مشاهده میباشند:

در مرحله بعدی انواع آسیب های روی رنگ توضیح داده میشود:

این که شما بتوانید نوع آسیب وارده به رنگ خودرو را تشخیص دهید بسیار عالی است چراکه 1- در هنگام تصادفات میتوانید با این تشخیص برآورد مقدار خسارت و آسیب وارده به خودرو را انجام دهید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری نمایید 2- قبل از اقدام و هزینه کردن، تشخیص دهید که چه اقدامی در جهت رفع آسیب باید انجام دهید.

 

به طور کلی آسیب های رنگی بر اثر عدم دیده شدن رنگ اصلی و یا شکست نا منظم نور بر روی سطح ایجاد میگردند.

1- جاماندگی رنگ روی رنگ:

فرض کنید در خیابان خودروی شما با خودروی دیگر به آرامی برخورد میکند و پس از مشاهده متوجه میشوید که رنگ صدمه دیده اما بدنه آسیبی ندیده است و قر نشده است، وقتی دو خودرو با یکدیگر برخورد میکنند این برخورد در هر خودرو از نقطه خاصی میباشد و البته هریک دارای نوع خاصی از رنگ (از لحاض کیفیت) میباشند، قسمتهای مختلف خودروها به دلیل اشکال متفاوت آنها در برابر قسمتهای مختلف خودروی مقابل دارای درصد تمرکز تنشهای مختلف میباشند و این اختلافها میتواند برای هر خودرو در آن لحظه حالت قالب و مقلوب را ایجاد کند و در نتیجه رنگ یک خودرو بر روی رنگ خودروی مقابل باقی خواهد ماند. این بهترین شانس شما (در صورتی که رنگ روی خودروی شما قرار گرفته است) میباشد زیرا رنگ خودروی شما آسیب ندیده است و تنها مقداری رنگ دیگر روی آن باقیمانده که با کمی پولیش نرم و گاهی اوقات حتی با یک تکه دستمال مرطوب قابل تمیز کردن و رفع میباشد، مشابه این اتفاق میتواند بر اثر برخورد سپر خودروی مقابل به خودروی شما و باقیماندن قسمتی از پلاستیک آن به وقوع بپیوندد که در این صورت هم خطوطی سیاه رنگ روی رنگ خودروی شما باقی میماند که بازهم قابل رفع هستند.

2- سائیدگی رنگ:

گاهی اوقات رنگ خودرو به شکل نا مطلوبی بر اثر سائیدگی در میاید که این اتفاق بر اثر کشیده شدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه میافتد و به راحتی توسط پولیش قابل رفع میباشد چون این نوعی خراش بسیار سطحی میباشد.

3- ماتی رنگ:

خیلی مواقع سطح رنگ یک خودرو کاملا سالم دیده میشود (و واقعاً سالم میباشد) اما در ظاهر، رنگ خودرو مات (و به اصطلاح بی روح) میباشد در حالی که هیچ گونه خط و رنگ پریدگی و یا قر شدگی روی خودرو وجود ندارد. این اتفاق بر اثر برخورد و مجاورت سنگ ریزه ها و گردوغبار معلق در هوا در سرعتهای بالا میافتد و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز و میکرونی روی سطح رنگ میشود که با چشم به صورت عادی دیده نمیشوند ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد. دلیل این مسئله شکست نا منظم نور روی رنگ میباشد زیرا هر جسمی برای براق دیده شدن باید شکست کامل و منظم نور را داشته باشد که کامل ترین این شکست نور در آینه اتفاق میافتد. در این مورد نیز پولیش میتواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود و اینگونه خودرو براق و درخشنده دیده میشود و رنگ از حالت ماتی خارج میشود.

نوع دیگری از ماتی بر اثر چسبیدن شهد گیاهان، دانه های رنگی اطراف و... به وجود میاید که با پولیش به خوبی قابل رفع میباشند.

4- خطوط سطحی:

این گونه خطوط فقط به صورت یک خراش سطحی و نازک روی رنگ دیده میشوند و بر اثر برخورد و کشیده شدن اشیا خارجی ایجاد میشوند که توسط یک پولیش نرم قابل ترمیم و رفع میباشند.

5- خطوط عمیق:

این خطوط دارای عمق زیادی میباشند و به خوبی در مقابل چشم قرار میگیرند و به دلیل عمق بیشتر، نیاز به پولیش کاری بیشتری دارند که گاه نیاز است ابتدا با پولیش زبر و سپس پولیش نرم آنها را ترمیم کنند.

6- خطوط خیلی عمیق:‌

این خطوط بدترین نوع خط میباشند که حتی عمق آنها ممکن است به سطح فلزی بدنه رسیده باشد (یعنی لایه های زیرین و آستر مورد آسیب قرار گرفته اند)، پولیش برای رفع این گونه خطوط ناتوان است و تنها میتواند کمی از عمق، طول و ضخامت این خطوط کم کرده تا به وضوح دیده نشود.

7- سوختگی:

سوختگی رنگ در سالهای گذشته دو گروه بود که سوختگی ناشی از نور آفتاب و شعله بود اما در سالهای اخیر سوختگی نوع اول به دلیل بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ بسیار کم شده است. در هر حال انواع سوختگی تقریبا به یک شکل دیده میشوند اما باطن مسئله میتواند کاملا متفاوت باشد، در صورتی که سوختگی سطحی باشد یا عمقی هر دو در ظاهر یک شکل دیده میشوند اما اگر سوختگی فقط در لایه اولیه قرار داشته باشد و به لایه زیرین نرسیده باشد قابل ترمیم میباشد اما در صورتی که به لایه های زیرین رسیده باشد کاری از دست پولیش ساخته نیست.

8- تاثیرات شیمیایی:

مواردی همچون "باران اسیدی" یا شستشوی خودرو توسط "آب سخت" میتواند دانه های ریزی را روی رنگ و حتی شیشه های خودرو ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود میایند و این دانه ها توسط پولیش قابل رفع میباشند.

مرحله سوم دانستن روش کار پولیش میباشد:

پولیش چگونه کار میکند

پولیش یک نوع ساینده است و دقیقا مانند یک سنباده عمل میکند اما با دانه های بسیار ریزتر از سنباده میتواند عمل پرداخت را بسیار ظریف انجام دهد و این عمل بر اثر مالش مواد پولیشی و غلتش و استحکاک دانه‌ های موجود در آن انجام میشود، این اتفاق در همه انواع پولیشهای واقعی موجود در دنیا با نسبت های کم و زیاد میافتد. وقتی شما قصد براق کردن و یا ترمیم رنگ اتومبیل خود را توسط پولیش دارید، در واقع یک لایه از سطح رنگ را از بین میبرید و در حالتی که شما از یک پولیش فلز برای براق کردن یک قطعه فلزی استفاده میکنید بازهم یک لایه از آن فلز را حذف خواهید کرد و نتیجه این عمل نمایان شدن یک سطح کاملا تمیز و سالم جدید میباشد که در زیر لایه رویی بوده است و مسلما با این کار ضخامت و لایه رویی کمتر خواهد شد هرچند که ضخامت لایه حذف شده آنقدر جزئی میباشد که تاثیر بسزایی در کیفیت کلی رنگ ایجاد نمیکند. در هر حال در مورد انواع پولیشها قبل از استفاده باید از مشخصات فنی آنها با خبر باشید زیرا یک پولیش زبر نیز میتواند مانند یک سنباده زبرتر عمل کرده و حتی میتواند در صورت اشتباه شما، کل رنگ سطح را از بین ببرد.

حال میخواهیم عمل یک پولیش را در طی ترمیم یک خراش ایجاد شده روی رنگ بررسی کنیم تا ببینیم چگونه این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی میخواهید یک خراش را ترمیم کنید ابتدا با ناخن دست خود آن را لمس کنید، اگر خط به خوبی با ناخن قابل لمس است و میتوانید عمق آن را تشخیص دهید، این خط، یک خط عمیق است اما اگر قابل لمس نیست و یا کم لمس میشود این خط سطحی میباشد. برای خطوط عمیق باید تشخیص دهید که عمق آن چقدر میباشد و این کار به صورت اصولی با دستگاه های مخصوص و گرانقیمت انجام میشود اما به صورت تجربی با شدت لمس باید تشخیص داده شود. در هر حال برای پولیش کردن نباید بیشتر از 50٪ لایه خارجی را با پولیش از بین ببرید زیرا در این صورت حتی اگر خراش موجود از بین برود اما در عوض رنگ خودروی شما بسیار آسیب پذیر خواهد شد و دقت داشته باشید که اگر بیشتر از 75٪ لایه خارجی را حذف کنید، در این لحظه رنگ خودروی شما دیگر صدمه دیده است و تغییر رنگ در آن دیده خواهد شد پس هیچ گاه به فکر برداشتن بیش از 50٪ ضخامت رنگ نباشید.

در تصویر زیر برشهای مختلف بدنه یک خودروی رنگ شده را مشاهده میکنید که در آن لایه های مختلف قابل مشاهده میباشند: